måndag 23 mars 2009

3 snabba till da Matteos egen Mattias Björklund - vinnare av Barista Cup 2009.

Grattis till vinsten! Du gjorde en otroligt seriös insats under hela tävlingssäsongen: Göteborgsuttagningen, semifinalen och finalen. Vad var siktet inställt på när du började träna inför årets Barista Cup?

Tack Mattias! Jag ville helt enkelt bara känna på hur det är att tävla en gång till, det är en speciell känsla, inte bara under själva tävlingen utan även dagarna före. Två veckor innan uttagningen blev jag så sugen på att tävla att jag var tvungen att ställa upp. Jag tränade och tränade. Långt inne, någonstans, jag vet inte var, så finns det nog en liten liten tävlingsgen hos mig också.


Jag är grymt imponerad av alla baristor som vågar ställa upp och tävla. När jag tittar på en presentation under Barista Cup tittar jag gärna på saker som andra vanliga åskådare inte tittar efter. Under dina två tävlingspass i Forum Nacka noterade jag ditt ansiktuttryck. Under finalen var du mycket mer avslappnad än i semin. Vad tror du det beror på?

Du har rätt. Jag var, om jag får säga det själv, riktigt stel under semifinal. Framförallt berodde det nog på att jag var för jäkla nervös. Sen gjorde jag några små missar som jag sedan hade svårt att släppa.

Under prisutdelningen på Tvålpalatset i Stockholm ringde din mobiltelefon och du sa att det var din flickvän som ringde. Kännde du i luften hur många tjejer som suckade...?

Det var faktiskt Mamma som ringde. Kändes bara lite tuffare att säga att det var min flickvän. Mamma ville bara kolla att jag var medveten om att mina tumvantar är färdiglagade. Sen undrade hon även hur den där baristatävlingen gick. Jag sa att det gick bra.


Bonusfråga: Har ni chai på da Matteo?

Vi har riktigt trevligt chai Te på da Matteo. Välkommen in!

Tack Björklund, för att du tog dig tid för att svara på frågorna, känns tryggt att ni har chai på da Matteo. Jag kommer in på en enkel chai nästa gång jag är i Götet. Hoppas uppladdningen inför VM i Atlanta blir kul och inspirerande!



Mattias Björklund hittar ni allt som oftast bakom en FB70 på da Matteo Viktoriapassagen, Södra Larmgatan 14 mitt i centrala Göteborg.