söndag 27 september 2009

För länge länge sen...

För några år sedan arbetade jag på en coffee shop mitt i en av världens största städer, Shanghai.

Mina första kaffekompisar hette inte Haugaard, Ekfeldt eller Remheden, de hette: Xin Fu Ming, Le Qiu Jun, Liu Jing Wen, Qiu Fang, Xu Qiang och Zhu Shou Wei. Det lite speciella var att de också hade fått eller tagit ett nickname, ofta nåt engelskklingande. Så samtidigt hette de: CiCi, Ming, Summer, Daise, Jimmy och Leo. Efter ett par månader slutade Ming, så en annan kille började jobba. Eftersom det redan fanns en Ming-skylt, så fick han heta det. Jag fick en egen Mattias-skylt att fästa på skjortan. Jag lämnade kvar den i coffeeshoppen när jag slutade, så om ni besöker The Coffee Beanery och ser en liten kines som heter Mattias så vet ni varför.

The Coffee Beanery, Shanghai. Xin Fu Ming aka CiCi och undertecknad. (Jag fick det kinesiska namnet Ma-Di-Tse som betydde "Han-som-gillar-att-dansa".)


Bonusmaterial: Om Ming sätter den får Leo gå på diskvarv.

Inga kommentarer: