fredag 19 februari 2010

3 snabba till J&Ns egna Rebecka Thurfjell.

-Hej Rebeckius och ett riktigt fett chaigrattis till vinsten!
-Hej Schnilsson!

-Det var en stor ära att bara vara i samma lokal som dig när du tävlade i Barista Cup häromdagen. För ungefär ett år sen vann du också uttagningstävlingen i Stockholm. Vad var största skillnaden i uppladdning inför årets tävling jämfört med förra året?
-Den största skillnaden från förra året stavas t r ä n i n g. Så lätt liksom, och då pratar vi träning i ordets renaste form. Vi pratar lyfta vikter, springa ut i strumplästen till rosteriet i Tullinge från stan bara för att träna än mer. Lars Pilengrim, denna gigant har suttit på en gammal vespa bakom mig på vägen ut till Tullinge och peppat mig med diverse hejjarop etc när jag velat stanna för att vila. Träning helt enkelt - jag har tränat mer än förra året, och haft så sjukt kul!

-Det låter skitkonstigt, men du är ganska konstig. När man ser dig tävla så ser det oerhört lätt ut, du bara gört. Man blir nästan irriterad på dig, att det ser så enkelt ut! Enkelhet var också ett nyckelord i ditt presentation. Du nämner bl a att kaffekännarna och baristorna ska kommunicera kaffe tydligare och enklare med gemeneman för att få de att dricka gott kaffe och därför mer kaffe. Vilket är ditt favoritkaffe just nu?
-Jag är ju så barnsligt förtjust i soltorkade kaffen, just nu känns det som att jag enbart dricker min tävlingsblend två soltorkade Panamaer, om det nu heter så, och Idido Misty Valley från Etiopien, också det soltorkat.

-Jag gissar att det blir en liten paus från tränandet nu. När kör du igång igen och vad är siktet inställt på?
-Vi kör igång med träning igen så fort jag tvättat alla slängar, kannor, grapefrukter och förkläden. Skulle gissa på att det blir i början av mars någon gång. Sen är det bara hoppas på att kvarnen inte hunnit ställa om sig, det är så svårt det där med att ställa in kvarnar tycker jag. Du kanske kan hjälpa?

-Ja, jag tycker vi ställer in kvarnen på så grovt malet att du skäms, sen lite till. Är det förresten sant att din storebror är präst och har myntat uttrycket: "Chai är Guds nektar!"?
-Så sant som det är sagt - min fantastiska broder tillika präst myntade uttrycket om Chai som Guds nektar!


-Sen en annan grej...
-...innan du frågar - nej tack, jag vill inte ha chai, inte ens en liten, inte ens om du trugar mig.

-...men asså...
-Nej!


Rebecka Thurfjell, som inte bara är för dopning i OS och andra tävlingar, hittar ni lite varstans där Johan & Nyströms produkter (kaffe, te etc) finns. Har ni tur så hittar ni Rebecka även i J&Ns konceptbutik på Swedenborgsgatan 7 i Stockholm där hon ibland gästspelar vid Synesson.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Chai, Guds nektar, ja – sannerligen!

Vilken fin bild på Rebecka. Undrar vem som tagit den...

Baggström sa...

hihi, ja där har vi en förklaring till varför denna gamla goa bild plötsligt dök upp.