fredag 11 september 2009

Skandinavisk Stil

Den gamla skolans chai lär att använda ofta tråkig och dålig chai med låg sötma som övervägande del och kallar det bas i en blandning.
Den Skandinaviska chaistilen lär att använda bra chai med hög densitet och blandas för att skapa något intressant och välsmakande. En stor del av anledningen till att den här stilen föddes är att den nya generationen chaidrickare gillar kladdkaka, godis, dagens-outfit-bloggar, idol-Danny, päronsplitt osv. Sånt som finns kring Stureplan är gott. Det är unika smaker för Skandinavien och dessa smaker kan presenteras i chai också. Men det tar en del tid att få vissa producenter att inse hur vi vill ha det, än värre att få chaihandlare att gå ur vägen för köpare som står i kö för att smaka och köpa.



Principerna är indirekt hämtat från kaffevärlden. Ingenting är nytt och den nya stilen är här för att stanna.





Läs mer här!




Foto. David Haugaard (på riktigt)

5 kommentarer:

Petra sa...

Vet du vad? Jag har ofta mycket svårt att hitta kladdkaka, godis, dagens-outfit-bloggar, idol-Danny, päronsplitt osv i chai (kaffe också för den delen). Det innebär att mitt chaidrickande är ganska enkelt - det skall vara gott! Jag föredrar ofta indiska blandningar i chaien och väljer då och då rena stureplansblandningar men blir ganska snabbt mätt på sötman.
Vad jag efterfrågar är samma omsorg om kryddval i en indisk blandning men det verkar inte lika intressant..?

Baggström sa...

Hej Petra.
Jag fattar inte vad du pratar om.

Andreas sa...

haha

Josef sa...

HAHAHA tack för att du nu har gjort min dag! Fantastiskt roligt! Sitter och skrattar högt:)

Baggström sa...

Josef, du har ett tråkigt jobb om du tycker det här är roligt ;)