fredag 9 april 2010

da Matteo öppnar bageri!

Idag var jag och hälsade på da Matteo i Göteborg (en stad på den svenska västkusten). Jag hade lite extra tur för det var öppning av da Matteos egna bageri, eller Panetteria som det heter på da Matteospråk. För övrigt heter rosteri Torrefazione på da Matteospråk. Jag fick en rundvandring av deras nya lokaler som kommer inhysa bland annat rosteri och kontor. Jag blev helt tagen av lokalerna: industrikänsla, tegel, sjuk takhöjd med fantastiskt vackert ljusinsläpp.

Matts eller Matteo som han heter på da Matteospråk visade mig också det innersta rummet, kaffelabbet, eller il Laboratorio de Caffè som det säkert kommer heta. Som pensionerad kemist ligger alltid laboratorier och utbildningslokaler mig varmt om hjärtat.








Matts visar stolt upp delar av maskinparken.

Bonus material: Aschå, schmör. Jag åt så mycket smör. Det var en helt ny upplevelse för mig. De hade nykärnat smör. Jag är helt såld på det smöret. Och sen lite bröd till smöret, vilken fredag!
Undertecknad önskar hela da Matteogänget lycka till med den nya verksamheten!
Nog smörat.

Inga kommentarer: